بادمجان

خواص بادمجان

این گیاه که به عربی باذنجان نامیده می شود گیاهی است یکساله و دارای ساقه نسبتاً ضخیم و پوشیده از کرک. ارتفاع ساقه آن تا 70 سانتی متر می رسد. برگهای آن بیضی شکل با نوک باریک و گلهای آن بنفش رنگ است. میوه این گیاه دراز و باریک و یا گرد، به رنگ های بنفش، سیاه، زرد و سفید دیده می شود.

خواص دارویی:

از نظر طب قدیم بادمجان گرم و خیلی خشک است. بادمجان بر خلاف آنچه که عوام اعتقاد دارند که بی بو و خاصیت است دارای خواص زیادی است. مهمترین خاصیت آن کم کالری بودن آن است که غذای بسیار خوبی برای کسانی است که می خواهند وزن کم کنند زیرا دارای ویتامین و مواد معدنی نیز می باشد.

  1. بادمجان را حتما باید به حالت کاملا رسیده مصرف کرد زیرا خام آن طعم تلخ دارد و در آنهایی که آسم و برونشیت دارند باعث تحریک این بیماری ها می شود.
  2. بادمجان به علت دارا بودن آهن در رفع کم خونی داروی موثری است.
  3. بادمجان را می توان برای از بین بردن ورم و التهاب روی عضو ملتهب گذاشت.
  4. دانه بادمجان ایجاد یبوست می کند.
  5. ریشه بادمجان و شاخه های خشک شده و برگ های آن اثر بند آورنده خون را داراست.
  6. بادمجان پادزهر خوبی برای مسمومیت های حاصل از خوردن قارچ سمی است.
  7. خوردن بادمجان گرفتگی رگ ها را باز می کند و شخص را از خطر سکته قلبی محفوظ می دارد.
  8. بادمجان بر طرف کننده یبوست است.
  9. جوشانده ریشه بادمجان درمان بیماری آسم است.
  10. بادمجان مقوی معده است.
  11. آب زرد رنگی که در موقع نمک زدن و گذاشتن بادمجان از آن خارج می شود برای خشک کردن عرق دست و پا بهترین دارو است و اشخاصی که دست و پایشان مرتب عرق می کند باید دست و پای خود را با آن چند بار در روز بشویند تا از شر این مرض آسوده شوند.
  12. اگر بادمجان را بسوزانید و خاکستر آن را با سرکه خمیر کنند و به زگیل بمالند زگیل کنده خواهد شد.

طرز استفاده:

بادمجان دارای آلکالوئیدی به نام سولانین می باشد که ممکن است در معده های ضعیف ایجاد آلرژی و مسمومیت کند. بنابراین برای طبخ بادمجان باید ابتدا این ماده را از بادمجان خارج کرد و بهترین طرز پخت این است که خانم های ایرانی درست می کنند، یعنی بادمجان را پوست می کنند و سپس ورقه ورقه میکنند و لابلای آن را نمک می پاشند تا آب زرد رنگ و محتوی سولانین خارج شود.

البته بهترین طریقه پخت بادمجان آب پز کردن و یا پختن در فر است زیرا سرخ شده آن سنگین شده و برای معده های ضعیف مناسب نیست.

مضرات:

بادمجان با همه خواصی که گفته شد نباید مورد استفاده اشخاصی که بواسیر و یا درد چشم دارند قرار گیرد زیرا بیماری آن ها را تشدید می کند. این گونه اشخاص اگر می خواهند بادمجان بخورند بهتر است آن را با گوشت و روغن و یا سرکه بپزند و بخورند.


فروشگاه اینترنتی مواد غذایی فست میتا