فروشگاه اینترنتی مواد غذایی

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

زنجبیل

زنجبیل

زنجبیل در فرهنگ خوراکی ملتهای شرقی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و از آن در تهیه خوراک های گوناگون، نوشیدنی ها و شیرینی های خود استفاده میکنند. امروزه به سبب گسترده بودن امکان استفاده از این ادویه در تهیه خوراکهای اروپایی و غربی نیز بدان رو آورده اند و به شکل های متنوع از آن سود می برند.

در ایران نیز، از دیرباز از این ادویه استفاده می شده است و به تازگی می توان ریشه تازه آن را در بسیاری از میوه فروشی ها نیز یافت. لازم به گفتن است که در هنگام خرید زنجفیل تازه باید توجه کرد که پوست آن صاف و براق و به رنگ زرد روشن باشد. چروکیده بودن و تیره بودن رنگ پوست زنجفیل نشان از کهنگی آن دارد. با شکستن قطعه ای کوچک از آن می توان با مشاهده رنگ زرد و روشن آن نیز از تازگی آن مطمئن شد.

در اکثر غذاهای محلی و ملی ما ایرانیان، می توان از زنجبیل استفاده کرد. این در حالی است که اگر به مقدار مناسب از آن در خوراکهایتان استفاده کنید به هیچ عنوان مزه های اصلی غذا را تحت تأثیر قرار نمی دهد، بلکه با عطر و مزه خوب و به ویژه، خاصیت های خود به بالا بردن کیفیت خوراک شما کمک می کند.

این گیاه بسیار مفید در منطقه های گرم و استوایی پرورش پیدا می کند. وطن اصلی آن هند و اندونزی بوده است اما امروز در اکثر کشورهای گرمسیر کشت می شود. محصول زنجفیل آسیای میانه و جنوب شرقی به اضافه آنچه که در چین، مالزی، استرالیا، نیجریه و کشورهای آمریکای جنوبی کاشت می شود، امروزه بازارهای دنیا را در دست خود گرفته است.

گیاه زنجبیل برگهای نازک به طول ۲۰ سانتیمتر دارد و گاهی طول گیاه به بیش از یک متر می رسد. گل زیبای آن رنگهای زرد، بنفش و قهوه ای روشن دارد. مزه و بوی تند و تیز زنجبیل ناشی از روغن های "گالانگول" Galangol و "آلپینول" Alpinol است. مهم ترین بخش زنجبیل ریشه آن یا Rhizom است که به شکل دائمی و چهار فصل رشد می کند.

"اوله رزین" Oleresin صمغ تقریباً غلیظی است که در ریشه زنجبیل وجود دارد. این ماده از روغن های اِتِری (فرار) و ترکیبات تند بو تشکیل شده است. مهم ترین این ترکیب ها "جینجرول" Gingerol و "شوآگل" Shoagol هستند که گمان می رود اثر این مواد روی حرکت های متوالی و طبیعی روده ها و معده موجب از بین رفتن تهوع و حال به هم خوردگی می شود. زنجبیل موجب بازسازی و ازدیاد بزاق دهان و آنزیم های معده می شود و به تولید مایه صفرا کمک می کند. به کارآیی روده بزرگ در تجزیه و دفع مواد اضافی یاری می رساند. به زنجبیل خاصیت ضد باکتری و قارچ کشی را نیز نسبت می دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
fast meata

باقلوا ترکیه ای

باقلوا

زمان تهیه: 60 دقیقه    زمان پخت: 60 دقیقه

مواد لازم برای 10 نفر:

مواد اصلی:

  1. تخم مرغ: ۳ عدد
  2. کره: ۲۰۰ گرم
  3. گردو خرد شده: ۵۰۰ گرم
  4. نمک: به مقدار لازم
  5. آرد: ۵۰۰ گرم
  6. آرد نشاسته: به مقدار لازم
  7. شیر: ۱ پیمانه
  8. روغن: ۱ پیمانه

مواد شهد:

  1. آب: ۲.۵ پیمانه
  2. شکر: ۴ پیمانه
  3. لیمو (کوچک): ۱ عدد

طرز تهیه:

  • ابتدا در ظرفی مناسب تخم‌مرغ، شیر، روغن و نمک را با هم مخلوط کرده، آرد را کم‌کم به مواد افزوده و با دست ورز می‌دهیم تا خمیری صاف و یکدست حاصل شود.
  • خمیر را به ۱۵ قسمت تقسیم کرده و با وردنه کمی آنها را باز می‌کنیم (برای باز کردن خمیر با وردنه از آرد نشاسته استفاده می‌کنیم). هر پنج عدد خمیر را روی هم قرار داده و آنها را با وردنه به اندازه سینی فر باز می‌کنیم.
  • خمیر را در سینی فر که قبلا چرب کرده‌ایم قرار داده و روی آن گردو ریز خرد شده پاشیده، سپس لایه دوم خمیرها را پهن می‌‌کنیم و روی آن قرار داده و دوباره باقیمانده گردوها را روی خمیر دوم پاشیده و پس از آن لایه سوم خمیر را روی آن قرار می‌دهیم.
  • خمیرها را با چاقو به صورت لوزی برش زده و بعد کره را آب کرده و بر روی باقلوا می‌ریزیم.
  • سینی باقلواها را در فر با حرارت ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد تا زمانی که طلایی شوند قرار داده و وقتی که آماده شدند، شهد را که قبلا تهیه کرده و کمی سرد شده است، روی باقلواها می‌ریزیم تا شهد کاملا به خورد آنها برود.

طرز تهیه شهد:

  • برای این کار آب را به جوش می آوریم و شکر را داخل آن کاملا حل میکنیم و در انتها آب لیمو را داخل آن کاملا میچکانیم و اجازه میدهیم به غلظت مناسبی برسد و دقیقا حالت شیره مانند پیدا کند.

نکات: 

  • میتوانید از مغزهای دلخواه برای این باقلوا استفاده کنید.
  • بهتر است برای ریختن شیره باقلوا سرد و شیره کمی داغ باشد.
  • دقت داشته باشید شیره خیلی شل و خیلی سفت نباشد.
  • مهمترین نکته باقلوای ترکی باز کردن خمیرش است که اول اگر مثلا 4 لایه خمیر لازم باشد شما برای هر لایه 10 ورق خمیر باز کنید که البته باید با نشاسته ذرت باز شود.
  • بعد این 10 ورق را روی هم گذاشته با وردنه خیلی خیلی نازک می کنیم. بعد برای ورق دوم بازهم 10 لایه باز میشود و این امر دوباره تکرار میشود و بین لایه هایش گردو ریخته می شود.

*منبع: سایت سرآشپز پاپیون

گردآوری شده توسط: فست میتا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
fast meata