زولبیا

زمان تهیه: 60 دقیقه      زمان پخت: 15 دقیقه

مواد لازم برای تهیه زولبیا برای 15 نفر:
مواد اصلی:

  1. نشاسته گل (1 لیوان سرخالی): ۱۲۰ گرم
  2. ماست پرچرب (نصف لیوان): ۱۲۰ گرم
  3. آرد (2 ق غ): ۲۰ گرم
  4. زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذا خوری
  5. روغن مایع: ۱ قاشق چای خوریپ
  6. گلاب: ۱ قاشق غذا خوری
  7. بیکینگ پودر: ۱/۲ قاشق چای خوری

مواد لازم برای شربت:

  1. شکر: ۱ لیوان سرخالی
  2. آب: ۱/۳ لیوان
  3. گلاب: ۲ قاشق غذا خوری
  4. زعفران حل شده: کمی
  5. آبلیمو: ۱/۲ قاشق چای خوری
  6. گلوکز مایع: ۱/۲ قاشق غذا خوری
  7. هل: ۳-۴ دانه

طرز تهیه:

نشاسته و ماست را مخلوط کرده تا نشاسته نرم بشه، ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده، ۱ قاشق غذاخوری گلاب، ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع و ۲ قاشق غذاخوری آرد اضافه کرده کمی هم زده، بعد با همزن برقی ۵-۷ دقیقه هم زده تا از حالت سفتی خارج و روان شود،در حین هم زدن بیکینگ پودر را اضافه کرده بعد از هم زدن غلظتش نرم و یکدست شده، ۳-۴ ساعت استراحت میدهیم.

برای تهیه شربت:

شکر را داخل قابلمه ریخته سپس آب را اضافه میکنیم،گلاب و آبلیمو را اضافه کرده هم زده تا کمی شکر حل شود، روی حرارت قرار داده و دیگر هم نمی زنیم تا جوش بیاید بعد حرارت را کم میکنیم با یک برس آغشته به آبلیمو دور دیواره قابلمه را برس کشیده تا شکر چسبیده به دیواره حل شود.

با یک قاشق تمیز تست میکنیم اینکه شکر حل شده یا نه اگر حل شده بود زعفران، دانه هل و گلوکز مایع را به شربت اضافه میکنیم و هم میزنیم تا گلوکز حل شود شربت باید حالت چسندگی داشته باشد بعد از روی حرارت برداشته.

مواد زولبیا را بعد از استراحت کمی هم زده داخل قیف یا ظرف سس می ریزیم، داخل قابلمه روغن ریخته (روغن باید خوب داغ شود) مواد زولبیا را به صورت دایره های تودرتو داخل روغن داغ میریزیم هر دو طرف را سرخ می کنیم تا طلایی شود و بلافاصله داخل شربت گرم میریزیم.

شربت زولبیا بر خلاف بامیه باید داغ باشد، ۱۰ تا ۱۵ ثانیه داخل شربت قرار داده سپس زولبیا را خارج میکنیم (زولبیا نباید به مدت طولانی داخل روغن بماند)

*منبع: سایت سرآشپز پاپیون

جمع آوری شده توسط: فست میتا